Handel w Polsce a koronawirus – o czym warto wiedzieć?
W związku z epidemią koronawirusa, mapa zachorowań wciąż się rozwija. Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego i obowiązującymi od 2 i 14 marca ustawami, zagrożenie epidemiologiczne skutkuje pewnymi ograniczeniami w handlu. Jak zatem postępować, aby uchronić się przed finansowym kryzysem? Jakie są prognozy i co Ty, jako osoba działająca w handlu, możesz zrobić?
Prognozy skutków koronawirusa w Polsce w handlu, eksporcie i imporcie
Niestety w związku z dotarciem koronawirusa w Polsce w 2020 roku straty w handlu i zamykaniu między innymi na ten czas galerii handlowych będą duże – informuje dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych Radosław Knap. Zastój w handlu stacjonarnym nie tylko dotknie pracowników i właścicieli, ale również personel na przykład ochroniarzy, łącznie około 400 tysięcy osób. Jak wynika z obowiązujących ustaw z 2 i 14 marca, pozostawione otwarte mogą być jedynie stacjonarne sklepy spożywcze, z kosmetykami, pralnie czy apteki. Zamknięte natomiast są sklepy zajmujące się sprzedażą: obuwia, odzieży, galanterii, mebli, urządzeń RTV i AGD czy sprzętu oświetleniowego. Jak wynika z raportu GUS „Obroty towarowe handlu zagranicznego ogółem i według krajów…” ze stycznia 2020 roku, eksport zmniejszył się o 0,1%, a import o 0,2%. 87,3% wynosi natomiast udział Polski w eksporcie (z państwami rozwiniętymi). W porównaniu z rokiem 2019 zmniejszył się o 1,6%, a do Unii Europejskiej o 2,2%.
Ważne: Trwają prace nad pakietem pomocy, którego pomysł powstał 10 marca dla przedsiębiorców i gospodarki. W planach są ulgi, poprawa sytuacji finansowej oraz ochrona i wsparcie dla firm, które odczuły negatywne skutki wirusa SARS-CoV-2.
Handel stacjonarny a internetowy – porady
Logistyka dostaw, ilość, typ asortymentu oraz znalezienie innych źródeł zaopatrzenia, to główne kwestie, które powinny wziąć pod uwagę szczególnie sieci handlowe. Chociaż jak podają statystyki w sprawie koronawirusa, handel detaliczny w Polsce i jego funkcjonowanie się nie zmieniło, a towarów o długim okresie ważności nie powinno zabraknąć, to jednak z uwagi na ograniczenia i zalecenia Głównego Inspektoratu Sanitarnego, warto rozpatrzyć możliwość handlu internetowego. Jak wynika z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce” na rok 2019, internautów w Polsce w wieku od 7 do 74 lat jest około 27,5 milionów. Aż 60% Polaków dokonuje zakupów w sieci za pośrednictwem e-sklepów. Do głównych zalet, które cenią kupujący są:
- Brak ograniczeń w kwestii wyboru
- Dostępność 24h
- Atrakcyjne ceny – promocje i zniżki dla stałych klientów
- Możliwość porównywania cen
- Zaoszczędzenie czasu na dojazd
- Szybka i wygodna dostawa – do domu bądź pracy
Dlatego warto pomyśleć o przeniesieniu działalności do Internetu i uruchomieniu opcji zamawiania przez e-sklep. Warto w tym celu pomyśleć o współpracy z firmą kurierską oraz umożliwienia dokonywania bezpiecznej płatności. O internetowym handlu powinny szczególnie pomyśleć księgarnie, sklepy obuwnicze i odzieżowe czy meblarskie, jak również drogerie, perfumerie czy apteki. Dobrze jest wykorzystać w tym celu znane serwisy na przykład Allegro czy Olx.
Zalecenia na czas kwarantanny w obiektach handlowych
Przypominamy, że na czas zagrożenia koronawirusa z Wuhan konieczne jest stosowanie się do zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Konieczne jest zachowanie odległości od klienta na około 1-1,5 metra oraz umożliwienie płatności bezgotówkowej. W obiektach handlowych powinny być udostępnione dozowniki z płynami odkażającymi, a urządzenia takie jak terminale płatnicze powinny być regularnie dezynfekowane. Konieczne jest zachowanie higieny – poprzez mycie rąk wodą z mydłem lub preparatem do dezynfekcji. Informacje na temat zasad BHP i higieny powinny być dostępne dla pracowników. Obiekty handlowe powinny być ponadto stale czyszczone. Dotyczy to w szczególności powierzchni takich jak kasy samoobsługowe, lady czy blaty, jak również dzielone pomieszczenia na przykład toalety.
W przypadku podejrzenia potwierdzonego koronawirusa w Polsce u pracownika lub klienta koniecznie skontaktuj się telefonicznie z Narodowym Funduszem Zdrowia: 800 190 590.
Źródła:GOV, Businessinsider, Gemius, RP.pl, Wiadomości Handlowe, GIS
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana