Handel w Polsce a koronawirus – o czym warto wiedzieć?

Handel w Polsce a koronawirus – o czym warto wiedzieć?

W związku z epidemią koronawirusa, mapa zachorowań wciąż się rozwija. Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego i obowiązującymi od 2 i 14 marca ustawami, zagrożenie epidemiologiczne skutkuje pewnymi ograniczeniami w handlu. Jak zatem postępować, aby uchronić się przed finansowym kryzysem? Jakie są prognozy i co Ty, jako osoba działająca w handlu, możesz zrobić?

Prognozy skutków koronawirusa w Polsce w handlu, eksporcie i imporcie

Niestety w związku z dotarciem koronawirusa w Polsce w 2020 roku straty w handlu i zamykaniu między innymi na ten czas galerii handlowych będą duże – informuje dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych Radosław Knap. Zastój w handlu stacjonarnym nie tylko dotknie pracowników i właścicieli, ale również personel na przykład ochroniarzy, łącznie około 400 tysięcy osób. Jak wynika z obowiązujących ustaw z 2 i 14 marca, pozostawione otwarte mogą być jedynie stacjonarne sklepy spożywcze, z kosmetykami, pralnie czy apteki. Zamknięte natomiast są sklepy zajmujące się sprzedażą: obuwia, odzieży, galanterii, mebli, urządzeń RTV i AGD czy sprzętu oświetleniowego. Jak wynika z raportu GUS „Obroty towarowe handlu zagranicznego ogółem i według krajów…” ze stycznia 2020 roku, eksport zmniejszył się o 0,1%, a import o 0,2%. 87,3% wynosi natomiast udział Polski w eksporcie (z państwami rozwiniętymi). W porównaniu z rokiem 2019 zmniejszył się  o 1,6%, a do Unii Europejskiej o 2,2%.

Ważne: Trwają prace nad pakietem pomocy, którego pomysł powstał 10 marca dla przedsiębiorców i gospodarki. W planach są ulgi, poprawa sytuacji finansowej oraz ochrona i wsparcie dla firm, które odczuły negatywne skutki wirusa SARS-CoV-2.

Handel stacjonarny a internetowy – porady

Logistyka dostaw, ilość, typ asortymentu oraz znalezienie innych źródeł zaopatrzenia, to główne kwestie, które powinny wziąć pod uwagę szczególnie sieci handlowe. Chociaż jak podają statystyki w sprawie koronawirusa, handel detaliczny w Polsce i jego funkcjonowanie się nie zmieniło, a towarów o długim okresie ważności nie powinno zabraknąć, to jednak z uwagi na ograniczenia i zalecenia Głównego Inspektoratu Sanitarnego, warto rozpatrzyć możliwość handlu internetowego. Jak wynika z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce” na rok 2019, internautów w Polsce w wieku od 7 do 74 lat jest około 27,5 milionów. Aż 60% Polaków dokonuje zakupów w sieci za pośrednictwem e-sklepów. Do głównych zalet, które cenią kupujący są:

  • Brak ograniczeń w kwestii wyboru
  • Dostępność 24h
  • Atrakcyjne ceny – promocje i zniżki dla stałych klientów
  • Możliwość porównywania cen
  • Zaoszczędzenie czasu na dojazd
  • Szybka i wygodna dostawa – do domu bądź pracy

Dlatego warto pomyśleć o przeniesieniu działalności do Internetu i uruchomieniu opcji zamawiania przez e-sklep. Warto w tym celu pomyśleć o współpracy z firmą kurierską oraz umożliwienia dokonywania bezpiecznej płatności. O internetowym handlu powinny szczególnie pomyśleć księgarnie, sklepy obuwnicze i odzieżowe czy meblarskie, jak również drogerie, perfumerie czy apteki. Dobrze jest wykorzystać w tym celu znane serwisy na przykład Allegro czy Olx.

Zalecenia na czas kwarantanny w obiektach handlowych

Przypominamy, że na czas zagrożenia koronawirusa z Wuhan konieczne jest stosowanie się do zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Konieczne jest zachowanie odległości od klienta na około 1-1,5 metra oraz umożliwienie płatności bezgotówkowej. W obiektach handlowych powinny być udostępnione dozowniki z płynami odkażającymi, a urządzenia takie jak terminale płatnicze powinny być regularnie dezynfekowane. Konieczne jest zachowanie higieny – poprzez mycie rąk wodą z mydłem lub preparatem do dezynfekcji. Informacje na temat zasad BHP i higieny powinny być dostępne dla pracowników. Obiekty handlowe powinny być ponadto stale czyszczone. Dotyczy to w szczególności powierzchni takich jak kasy samoobsługowe, lady czy blaty, jak również dzielone pomieszczenia na przykład toalety.

W przypadku podejrzenia potwierdzonego koronawirusa w Polsce u pracownika lub klienta koniecznie skontaktuj się telefonicznie z Narodowym Funduszem Zdrowia:  800 190 590.

Źródła:GOV, Businessinsider, Gemius, RP.pl, Wiadomości Handlowe, GIS

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.