Artykuł sponsorowany

Outsourcing usług logistycznych

Outsourcing usług logistycznych

Usługi logistyczne są kluczowe dla działalności sklepu internetowego. Jednakże logistyka w e-commerce to dość skomplikowana sprawa. Trzeba wynająć powierzchnię magazynową, zatrudnić ludzi do obsługi tego magazynu, mieć umowy z różnymi operatorami dostarczającymi paczki klientom. Wszystko to wymaga znajdowania odpowiednich partnerów, podpisywania umów, przedłużania umów i co gorsza dostosowywani do zmieniających się okoliczności i rozwoju sklepu. Fajnie, że sklepy internetowe szybko się rozwijają, ale konieczność zmiany magazynu na nowy tuż przed świątecznym pikiem sprzedażowym to może być tragedia. Dlatego coraz większą popularnością cieszy się outsourcing usług logistycznych. Na czym polega outsourcing logistyki? Dowiesz się z poniższego artykułu...

Outsourcing logistyczny w kluczowej działalności biznesu e-commerce

Outsourcing logistyczny może przyjmować różne postacie. Logistyka kontraktowa może na przykład obejmować tylko magazynowanie i kompletowanie zamówień lub kontrahent może się zajmować samym łańcuchem dostaw, ale najpełniejszą formą usług logistycznych jest fulfillment. Fulfillment oznacza kompleksowy outsourcing usług logistycznych. Operator usługi zajmie się więc całym łańcuchem dostaw - od przyjęcia na magazyn po dostawę do klienta detalicznego, a także wszelkimi działaniami pobocznymi, na przykład obsługą reklamacji i zwrotów. Podstawowe działania jakie zapewnia operator usług logistycznych w modelu fulfillment to: przyjęcie produktów na magazyn; magazynowanie i monitorowanie stanów magazynowych; kompletowanie zamówień; pakowanie zamówień, włącznie z dodawanie do wysyłanych produktów faktur, ulotek, próbek, gratisów itp.; wydawanie zamówień do wysyłki; dostawa produktów do klientów detalicznych poprzez własną sieć logistyczną lub we współpracy z innymi operatorami. Ponadto, operator fulfillmentu zajmie się także: integracją systemów informatycznych operatora, magazynu, kuriera i sklepu; etykietowaniem produktów; obsługą reklamacji i zwrotów.

Outsourcing usług logistycznych - zalety

Outsourcing usług logistycznych ma liczne zalety z punktu widzenia e-commerce. Przede wszystkim zwalnia sklep z konieczności fizycznego obracania produktami oraz organizowania procesu logistycznego - wynajmowania przestrzeni magazynowych, zatrudniania pracowników, podpisywania i monitorowania umów z operatorami kurierskimi, zakupu materiałów opakowaniowych itd. Zamiast tego sklep podpisuje jedną umowę z operatorem fulfillmentu, który zajmuje się wszystkim. Dzięki temu sprzedawca może skupić się na kluczowej działalności biznesu e-handlowego: marketingu, pozyskiwaniu klientów, budowaniu marki. Ponadto, kiedy te działania odniosą skutek, outsourcing logistyczny łatwiej się skaluje gdy rosną obroty sklepu: zwykle jest to po prostu kwestia przejścia na wyższą kwotę abonamentu - operator dysponuje znacznymi mocami przerobowymi i nie będzie mieć problemu z udostępnieniem klientowi dodatkowej przestrzeni i pracowników kiedy będzie to potrzebne. Dotyczy to także okresowych pików sprzedażowych (na przykład przed świętami), w czasie których operator (posiadający ogromne przestrzenie magazynowe i licznych pracowników i obsługujący wiele sklepów) może sobie łatwiej pozwolić na zatrudnienie pracowników okresowych w tym czasie niż indywidualny sklep.

Outsourcing usług logistycznych pozwala też sprzedawcy skorzystać z wykwalifikowanej kadry i ekonomii skali, które zapewnia operator. Pracownicy operatora przechodzą szkolenia i zwykle mają duże doświadczenie w branży, korzystają też ze sprawdzonych i dopracowanych procedur, w tym także takich, które dają najlepsze efekty przy dużej skali działalności. Weźmy na przykład magazynowanie: w dużym magazynie z wykwalifikowaną kadrą i odpowiednim know-how, produkty układane są w magazynie w taki sposób, żeby te najczęściej zamawiane były łatwiej dostępne podczas kompletowania zamówień. Dobra organizacja przestrzenna i dopracowane procedury oraz wyszkolenie i doświadczenie pracowników pozwalają też uniknąć opóźnień i pomyłek podczas kompletowania zamówień. Z kolei integracja systemów informatycznych oznacza, że w momencie złożenia zamówienia informację o tym otrzymuje od razu magazyn i kurier, a że czas kompletowania zamówień jest w tym systemie przewidywalny, to odbiór przesyłek może nastąpić najszybciej jak to możliwe, co gwarantuje szybszą dostawę do klienta, szczególnie jeżeli operator usług logistycznych dysponuje własną siecią kurierską.



Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.